Actueel
Wat speelt er in de bouw-, infra en vastgoedwereld? Wat zijn trends? Wat is het laatste nieuws over KPE lab? U leest het allemaal in KPE Nieuws. Wilt u niets missen? Abonneer u dan (gratis) op de nieuwsbrief van KPE Bouw & Infra of KPE Vastgoed via onderstaande knop.

KPE IN BEELD - Romain Wijckmans
Wat is jouw functie binnen KPE?
Teammanager commerciële binnendienst. Dit houdt in dat ik eindverantwoordelijk ben voor de gehele operatie binnen KPE Groep
Kun je iets meer vertellen over je achtergrond, wat heb je gedaan voordat je bij KPE bent begonnen?
Ik heb een commerciële economische achtergrond. Ik ben 14 jaar bankier geweest, zowel sales functies als leidinggevende functies. Daarnaast heb ik 2 jaar consultancy werk verricht voor verschillende bedrijven. Ron is een oude bekende en zodoende ben ik bij KPE beland. Binnen KPE kan ik mijn kennis en ervaring gebruiken en ook mezelf blijven ontwikkelen.
Wat is jouw drijfveer voor het werk dat je doet?
Ik wil alles voor een glimlach doen, zowel intern als voor klanten. Dit uit zich in de verwachtingen overtreffen, zorgen voor een fijn werkklimaat of een voorbeeldfunctie zijn. Mensen in hun kracht zetten vind ik een van de mooiste dingen wat er is.
Wat is het belangrijkste dat je in jouw loopbaan hebt geleerd?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Voor mij is dit open en eerlijk communiceren en afspraken nakomen. Mocht het onverhoopt een keer niet goed gaan, benoem dan wat moeilijk is en wees eerlijk, hoe vervelend een boodschap dan ook kan zijn.
Wat maakt deze functie uitdagend voor je?
Als generalist ben ik van veel zaken genoeg op de hoogte en vind ik het juist fijn om samen te werken met specialisten in mijn team. Ik zie mijn functie als een soort brugfunctie waarbij ik met mijn generalistische kennis iedereen in zijn of haar rol kan laten groeien.
Ik vind het heel knap wat wij met KPE met een relatief klein team voor elkaar kunnen krijgen. Eenieder heeft invloed op de dagelijkse koers. We zijn een wendbaar team en dat is de charme van KPE.

Hypotheekaanvragen voor verbouwingen verdubbelen
Thuiswerken, lage rente en hoge energieprijzen oorzaak
De Nederlander heeft de afgelopen twee (corona) jaren aangegrepen om zijn woning te verbouwen of verduurzamen. Vorig jaar ging het aantal hypotheekaanvragen voor verbetering van de woning met 128 procent omhoog, in 2020 was er een stijging van 45 procent, blijkt uit cijfers van De Hypotheker. Een direct gevolg hiervan is ook de stijging van het aantal aannemers in Nederland. Sinds 2020 is er een groei van 32 procent te noteren, concludeert BoldData.
Forse wachttijden
Volgens De Hypotheker is de oorzaak van de verbouwing het feit dat mensen vaker thuiswerken. Ze werden daarbij over de streep getrokken door de lage hypotheekrente. De reden om het huis verduurzamen heeft alles te maken met de enorme stijging van energieprijzen. De aanvragen zijn zo enorm gestegen dat Nederlandse huishoudens die nu extra isolatie, een (hybride) warmtepomp of zonnepanelen willen, te maken krijgen met forse wachttijden. Sommige installateurs hebben de agenda al vol tot volgend jaar.
Meer aannemers
Meer verbouwingen en verduurzaming betekent ook meer werk. Dit is weer terug te zien in het aantal aannemers in Nederland dat sinds 2020 met maar liefst 32 procent groeide. Sinds de pandemie schreven 21.380 Nederlanders zich in bij de KVK als ‘Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw’, blijkt uit cijfers van BoldData. Nederland telt nu 89.065 aannemers. Van dit aantal is 89 procent zzp’er. In de afgelopen tien jaar steeg het aantal aannemers zelfs met 75 procent. Van 51.445 in 2012 tot bijna 90.000 aan het begin van dit jaar. Alleen in 2019 was er een daling van 4 procent te noteren. Zuid-Holland kent de meeste aannemers. In totaal 23.545. Zeeland is hekkensluiter met 1.830 geregistreerde aannemers.
Toekomst
Het is echter de vraag of deze stijgende lijnen zich blijven voortzetten. Geopolitieke omstandigheden, enorme prijsstijging en schaarste van bouwmaterialen, personeelstekorten en hypotheekrentes die langzaam omhoog kruipen, zouden deze trends wel eens een halt kunnen toeroepen.

Veiligheid verhogen door veilig gedrag te versterken
Het gevalideerde gedachtegoed van Brain Based Safety
Alle bouwbedrijven hebben tegenwoordig in hun jaarverslag een paragraaf over veiligheid opgenomen. Niet omdat het een maatschappelijk ‘verplicht nummer’ is, maar omdat het een zeer belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering is. Zo valt ook te lezen in het jaarverslag van VolkerWessels, dat onlangs verscheen. Anne Verhulst, projectmanager bij KPE, is trots dat Brain Based Safety expliciet in hun veiligheidsparagraaf wordt vermeld. “Dat geeft aan dat we echt een toegevoegde waarde zijn op gebied van veiligheid.”
Theorie achter veilig gedrag
In het jaarverslag van VolkerWessels valt te lezen dat het bedrijf ervan overtuigd is dat de veiligheid op de bouwplaats vooral kan worden verhoogd door veilig gedrag te versterken. “Vanaf 2020 hebben we de theorie van Brain Based Safety opgenomen als onderdeel van onze veiligheidsagenda. Deze theorie verklaart hoe veilig gedrag ontstaat en waarom we bepaalde dingen doen of laten. Om ook onderaannemers te laten aanhaken bij de theorie zijn een aantal werkmaatschappijen dit jaar gestart met het trainen van hun leidinggevenden. Tijdens de training worden er discussies gevoerd over veiligheidsgedrag en hoe we elkaar hierin kunnen versterken. Ook worden er middelen meegegeven zodat de leidinggevenden binnen hun eigen projecten toolboxen kunnen faciliteren met hun eigen collega’s.”
Neuropsychologie
“Binnen KPE Bouw waren we al jaren bezig met cursussen en trainingen op het gebied van veiligheid”, legt Anne Verhulst uit. “In 2015 zijn we gestart om ook de wetenschappelijke component aan de trainingen toe te voegen. In deze tijd is het contact met veiligheidspsycholoog Juni Daalmans ontstaan. Na jaren van onderzoek zijn we eind 2020 een samenwerking aangegaan met als doel de veiligheid op de Nederlandse bouwplaatsen te vergroten. Hiervoor hebben we Brain Based Safety op de markt gebracht. Een ontwikkeltraject op maat waarbij de focus ligt op gedrag in relatie tot veiligheid.”
Eeuwenoude gewoontes
Brain Based Safety is voortgekomen uit gedegen wetenschappelijk onderzoek in de neuropsychologie. De aanpak is nieuw omdat wetenschappers pas sinds kort in het brein kunnen kijken terwijl iemand opdrachten uitvoert. We kunnen tegenwoordig zien wat er gebeurt als je een risico waarneemt of iets gevaarlijks doet. Volgens veiligheidspsycholoog Juni Daalmans is ons brein 20.000 jaar geleden geprogrammeerd en is er sindsdien niet veel veranderd. “Eeuwenoude gewoontes zitten ons in de weg om veilig te werken. We gedragen ons via een natuurlijk instinct terwijl dat niet meer aansluit bij de huidige gevaren. We hoeven niet meer te jagen voor eten of bij een groep te horen om te overleven. Toch blijven we dit instinct volgen en dat brengt veiligheidsrisico’s met zich mee. Wanneer vaklieden zien dat hun uitvoerder geen helm op heeft, is de kans groot dat ze het zelf ook niet doet. Dit heeft te maken met volggedrag dat ontstaat vanuit ons instinct om gehoorzaam te zijn aan een stamleider. Vroeger was het van levensbelang dat de stamleider jou accepteerde. Dat is echter niet meer zo. Het kan hooguit je baan kosten, maar een bouwplaats opgaan zonder helm kan risico’s met zich meenemen. Zo brengen we onszelf in gevaar omdat we ons eeuwenoude brein volgen.’’
Gevalideerd gedachtegoed
“We kregen vanuit de bouwsector zoveel signalen dat er behoefte is aan een aanpassing van en bewustwording over ons gedrag”, gaat Anne Verhulst verder. “Het doel van Brain Based Safety is dat iedereen binnen een bouwbedrijf zich bewust wordt van gedrag en ernaar durft te handelen. Brain Based Safety is het gevalideerde gedachtegoed waarmee bouwbedrijven veilig de Safety Culture Ladder (veiligheidsladder) kunnen beklimmen. En we zijn natuurlijk enorm trots dat een gerenommeerd bedrijf als VolkerWessels daar concernbreed gebruik van maakt.”
Wilt u meer weten over Brain Based Safety? Klik dan hier.
“Is dat nu leuk, lesgeven aan collega’s? En kost dat veel tijd?”
Dit zijn twee vragen die Jan-Kees Duvekot regelmatig krijgt. Naast zijn werkzaamheden binnen Duvekot Makelaardij is hij ook actief als opleider en docent bij KPE Vastgoed Opleidingen. Zijn motivatie hiervoor is simpel uit te leggen: “Lesgeven geeft mij energie. Het houdt je scherp en je staat op voorsprong waar het de actualiteiten en kennis van je vak aangaat. Een voorsprong die je weer dagelijks kan gebruiken in je adviesrol als makelaar of taxateur”
Je hebt een eigen makelaardij en bent ook actief als docent, leg eens uit
“Klopt, naast mijn werkzaamheden binnen Duvekot Makelaardij ben ik actief als opleider en docent bij KPE Vastgoed Opleidingen. Ik vind het dankbaar en mooi om naast mijn dagelijkse werk mij ook in te zetten voor de branche waarin in mijn boterhammen verdien.”
Is dat nu leuk, lesgeven aan collega’s? En kost dat veel tijd?
“Lesgeven geeft mij energie. Het houdt je scherp er je staat op voorsprong waar het de actualiteiten en kennis van je vak aangaat. Een voorsprong die je weer dagelijks kan gebruiken in je adviesrol als makelaar of taxateur. De tijdsinvestering valt zeker mee maar dat is ook voor iedere docent bij KPE verschillend. Waar de ene docent af en toe een dag beschikbaar is, zijn er ook docenten die structureel bij KPE actief zijn.
Sommige docenten vinden het ook heerlijk om hun kennis en ervaring binnen hun vakgebied te delen bij het maken van opleidingsprogramma’s. Zo vindt iedere makelaar of taxateur die bij KPE actief is wel iets dat bij hem of haar past. Natuurlijk investeer je wat van je tijd maar je krijgt er naast een heleboel energie en waardering ook een passende financiële vergoeding voor terug.”
Wie kan er eigenlijk docent worden?
“Goed dat je het vraagt, KPE Vastgoed Opleidingen is vooral actief in de Permanente Educatie voor makelaars en taxateurs en op dit moment kan ik best nog wel een aantal collega’s gebruiken.
Vooral makelaars of taxateurs die actief zijn in het bedrijfsmatig of landelijk vastgoed én die het leuk lijkt om – net als ik – naast hun all-day-business zich in te zetten als docent of mee willen denken over lesprogramma’s wil ik vragen mij eens te contacten. Ik geef graag een toelichting op de rol die je binnen KPE zou kunnen vervullen. Wie weet zijn we binnenkort wel collega’s”
Lijkt jou dit ook wat? Neem dan snel contact op met Jan-Kees Duvekot via 06-53345537 of stuur hem een e-mail jk.duvekot@kpe.nl .
Woningkopers vissen steeds vaker achter het net
Makelaars en taxateurs de kop van Jut
‘Consument vaak ontevreden over taxateur’, ‘Makelaars beloven beterschap met biedlogboek en meldpunt’. Twee koppen die onlangs in de media verschenen. De overspannen woningmarkt leidt tot veel frustratie bij de koper. De makelaar en taxateur krijgen over hun handelswijze kritiek. Maar is dit wel terecht?
“Ik begrijp het wel, maar het is zeker niet terecht”, zegt Jan-Kees Duvekot, directeur KPE Vastgoed. “Als je tien keer achter het net hebt gevist bij de poging tot aan aankoop van een woning, slaat teleurstelling om in boosheid en zoek je een zondebok. Dat wetgeving sommige zaken in de hand speelt, weten echter veel kopers niet. Neem nu het schriftelijkheidsvereiste. Die is ooit door de overheid in het leven geroepen om de koper van een huis te beschermen. Er moet een handtekening onder het koopcontract en je hebt drie dagen bedenktijd. Bij een mondelinge overeenstemming is er dus geen sprake van een rechtsgeldige koopovereenkomst. Zegt een makelaar bij een bod de woning toe en er komt de volgende dag een hoger bod, mag hij dit formeel niet naast zich neerleggen. Daar zou de verkoper hem weer op kunnen aanspreken. En dit soort situaties doen zich in de huidige markt natuurlijk veelvuldig voor.”
Van alle tijden
Roelof Piest, business strateeg bij Vastgoedpro, deelt de mening van Duvekot. “Dat de consument iets vindt van de makelaar is van alle tijden. Naarmate de markt wijzigt, wijzigt ook de klager. In de huidige markt is dat de koper, maar als straks weer meer aanbod dan vraag is, is de verkoper teleurgesteld omdat zijn makelaar de woning niet snel genoeg verkocht krijgt. Ik spreek veel makelaars die de huidige situatie net zo vervelend vinden. Wat doe je met een bod nadat er al een mondelinge toezegging is gedaan? Wijs je het af, handel je niet volgens de wetgeving. Pak je het mee en de verkoper accepteert het bod, heb je een teleurgestelde en boze koper die dacht het huis te hebben gekocht. Goede voorlichting richting consumenten is ontzettend belangrijk. Hoe werkt het biedproces en aan welke wetgeving moet je voldoen. Ik merk iedere keer weer dat als ik consumenten die uitleg er begrip ontstaat.”
Verkoper beslist
Een biedlogboek moet openheid gaan bieden. Vriendjespolitiek en prijsopdrijving moet hiermee voorkomen worden. “Er zitten zeker ook tussen de makelaars een aantal rotte appels”, vindt Jan-Kees Duvekot. “Maar de overgrote meerderheid handelt naar eer, geweten en moreel kompas. Ik ben er ook niet zo zeker van of een biedlogboek dé oplossing is. Wat als het hoogste bod er eentje was met een lange aanvaardingsdatum en ontbindende voorwaarden, terwijl het tweede bod onmiddellijke aanvaarding en geen ontbindende voorwaarden heeft. Een verkoper kiest dan wellicht voor het tweede bod, ook al is het een paar duizend euro minder. De hoogste bieder zal dan weer denken dat hij belazerd is. Kortom ik zie een biedlogboek nog niet direct als dé oplossing.” “Vergeet ook niet dat de verkoper uiteindelijk beslist”, vult Roelof Piest aan. “Vaak denken kopers dat de hoogste prijs bepalend is. Maar de verkoper hoeft niet voor de hoogste prijs te gaan. Aanvaardingstermijn, ontbindende voorwaarden, financiering, allemaal aspecten die meespelen om een keuze te maken.”
Liever overbieden
Ook taxateurs krijgen behoorlijk wat kritiek van potentiële kopers. Ze taxeren te laag en de oplevering van het rapport duurt veel te lang. “De taxateur wordt pas ingeschakeld als de koop is gesloten”, legt Jan-Kees Duvekot uit. “Dat betekent dat er al een koopsom en waarschijnlijk ook een aanvaardingsdatum ligt. Eigenlijk is dat best wel vreemd, want de taxateur is er om de potentiële koper te beschermen dat hij niet boven de marktwaarde koopt. Maar de prijs is al overeengekomen en dus moet de taxateur op dit bedrag ‘uitkomen’. Komt hij daar niet aan, dan is er boosheid. Maar dat is niet terecht. Eigenlijk zou je een taxateur moeten inschakelen voordat je een bod doet, maar dat is net zoals bij een aankoopmakelaar. Betalen voor iets waarvan je niet weet of je het krijgt, doen wij Nederlanders niet graag. En al zeker niet in de huidige markt met een tekort aan woningen. We overbieden liever fiks, zodat we wellicht het huis krijgen. Lukt dat niet, dan is de makelaar de boeman en dat is niet terecht, want het probleem van woningtekort hebben zij niet veroorzaakt.”

Virtual reality toepassing vergroot veiligheidsbewustzijn
Veiligheidsscenario’s oefenen in levensechte omgeving
In het onlangs verschenen jaarverslag van Heijmans valt heel duidelijk te lezen hoe het bedrijf over veiligheid denkt: ‘We werken veilig of we werken niet’. Heijmans zet al een aantal jaren in op een proactieve veiligheidscultuur. Om het veiligheidsbewustzijn van hun medewerkers te vergroten ontwikkelden ze in samenwerking met KPE Bouw een training waarbij virtual reality wordt toegepast.
Bouwcirkelzaag
Femke Reefman is onderwijskundige bij KPE Groep en was vanaf het eerste uur betrokken bij de ontwikkeling van de training. “Het grote voordeel van een VR-toepassing is dat je een onveilige situatie kunt laten ervaren, zonder dat de medewerker risico’s loopt. Daarnaast is het leerrendement fundamenteel groot.” Femke maakt daarbij wel de kanttekening dat het van groot belang is dat de VR-toepassing levensecht is. “Voor de training werken met een bouwcirkelzaag hebben we beelden gebruikt die gemaakt zijn in de bouwloods van Heijmans. Het wordt daardoor voor de medewerkers levensecht als ze de loods instappen en voelt het niet alsof ze een spel spelen.”
Levensecht
In samenwerking met veiligheidskundigen en uitvoerders van Heijmans werd de training ontwikkeld. Vervolgens zijn een aantal medewerkers binnen Heijmans opgeleid tot expert. Deze experts zijn in staat om deze training professioneel te faciliteren. De training werken met de bouwcirkelzaag beperkt zich niet alleen tot het gebruik van de machine. Wie met de VR-bril de loods binnenstapt, checkt eerst of de veiligheidsonderdelen aanwezig zijn en bekijkt de instructie op de veiligheidsposter. “Dat levensechte leidt tot een optimale ervaring en daardoor blijft alles ook beter beklijven”, legt Femke Reefman uit. “Vervolgens ga je een aantal scenario’s oefenen. Wat gebeurt er als je de veiligheidsbril of gehoorbescherming vergeet? Wat doet het apparaat als je een niet te zagen materiaal gebruikt of de zaag niet op de juiste manier instelt? Wat voel je bij terugslag van materiaal? Nadat iedereen geoefend heeft, volgt er een gesprek tussen de deelnemers. Daarin worden de ervaringen uitgewisseld.”
Geen spel
Er vliegen dus geen vingers en armen door de lucht? “Nee, zeker niet”, benadrukt Femke Reefman. “Je moet geen angst kweken door deze training. Je wil een leereffect realiseren. Wat doet een machine onder bepaalde omstandigheden. Als je dit weet, herkent en bewust mee bezig bent, voorkom je gevaarlijke situaties. We hebben ons in de training ook beperkt tot één apparaat. Het moet geen spelletje zijn waar je een hal binnenkomt en met een stuk of tien apparaten wat gaat uitproberen. VR-toepassing is in dit geval geen spel, het is een levensechte situatie nabootsen. Vergelijk het maar met vliegtuigpiloten of Formule 1-coureurs die in een simulator stappen. Dat doen ze niet voor de lol, maar om daadwerkelijk situaties te oefenen. Daarom ben ik ook zo blij met deze mooie samenwerking met Heijmans. We zijn beide innovatieve bedrijven die een product hebben ontwikkeld waarmee het veiligheidsbewustzijn van medewerkers echt wordt vergroot.”

Noteer 19 mei in uw agenda
Dag van de Constructeur
Op donderdag 19 mei organiseert VNconstructeurs in samenwerking met de KPE Groep en het HTI de Dag van de Constructeur. Deze dag vindt plaats in Buitenplaats Kameryck in Kamerik, dat gelegen is tussen Woerden en Breukelen.
Constructeurs en projectmanagers of directieleden uit de constructeursbranche zijn van harte welkom. Thema van de dag is de toekomst van het vak constructeur. Aan de exacte invulling van het programma wordt op dit moment nog hard gewerkt. De dag zal bestaan uit een aantal presentaties van gerenommeerde namen uit de constructeursbranche en deelsessies in kleine groepen. Verbreding en verdieping van kennis staan daarbij centraal. Uiteraard is er ook voldoende gelegenheid om te netwerken.
Noteer nu alvast 19 mei in uw agenda. Meer informatie over het programma en aanmelden volgt binnenkort in onze nieuwsbrief en via persoonlijke berichtgeving.
Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief.

De tweede summercourse naar Antwerpen! Gaat u mee?
Met onder meer unieke excursie in het Havenhuis
Van woensdag 14 tot en met vrijdag 16 september a.s. organiseert KPE Vastgoed weer een studiereis. Deze summercourse is bedoeld voor taxateurs wonen en gaat dit keer naar Antwerpen.
Zaha Hadid
Tijdens deze drie dagen gaan we onder leiding van een vastgoedprofessional door het havengebied van Antwerpen en krijgt u een rondleiding in het Havenhuis. Het Havenhuis staat op het Antwerpse Eilandje en is van de hand van de Brits-Irakese architecte Zaha Hadid (1950-2016). Het gebouw huisvest verschillende departementen van het Havenbedrijf Antwerpen. Verder maken we een excursie naar een bijzonder houtskeletbouwproject en een Belgische makelaar neemt ons mee in de wereld van de Belgische makelaardij.
PE-punten NRVT en VastgoedCert
Taxateurs behalen met deze studiereis 20 studiepunten voor het NRVT en zijn daarmee in één keer klaar met hun permanente educatie voor 2022. Bent u daarnaast ook makelaar dan zijn er ook studiepunten te behalen voor VastgoedCert. Tijdens deze studiereis wordt de noodzakelijk theorie (de verplichte onderwerpen aangewezen door NRVT en VastgoedCert) afgewisseld met vakinhoudelijke excursies.
Inschrijven
De studiereis kost 1.499 euro exclusief btw. Dit is inclusief verblijf in Theater Hotel Antwerpen in het historische centrum, alle maaltijden en excursies. Vervoer naar Antwerpen is op eigen gelegenheid.
Wacht niet te lang met inschrijven, want vol is vol.
Schrijf u direct in door te mailen naar: sales@kpe.nl of klik hier.

Themadag Landelijk Vastgoed dit jaar in Cuijk
Kennisverbreding en -verdieping staan centraal
Op woensdag 13 april organiseren NVR, NVM en Vastgoedpro, in samenwerking met KPE Vastgoed de Themadag Landelijk Vastgoed 2022. Na twee jaar een digitale editie staat er dit jaar weer een fysieke ontmoeting op het programma in de bijzondere evenementenlocatie Inspyrium Ebben in Cuijk.
Keynotesprekers
Kennisverbreding en kennisverdieping staan deze dag centraal. Jan Willem Erisman, hoogleraar Milieu en Duurzaamheid aan de Universiteit Leiden, is een van de drie keynotesprekers. Hij schetst een beeld over de toekomst van de Nederlandse landbouw. Rob Berkers en Patrick Zwaan van de Rabobank geven als tweede keynote hun visie over de gebiedsgerichte aanpak van de landbouw. Land van Ons is de derde keynote. Als coöperatie koopt Land van Ons landbouwgrond namens de deelnemers. Op dit land herstellen ze de biodiversiteit en het landschap. Pachters kunnen rendabel boeren. Land van Ons heeft inmiddels al 18.000 deelnemers.
Bijzondere locatie
Jan Peters van KPE is trots dat KPE Vastgoed al meer dan tien jaar deze bijzondere dag mag organiseren. “Het is een dag waar iedereen in de landelijk vastgoedbranche naar uitkijkt. Zeker dit jaar zal bijzonder worden, want we mogen elkaar weer letterlijk ontmoeten. In 2020 en 2021 waren de bijeenkomsten digitaal, maar er gaat toch niets boven een fysieke themadag. Behalve kennisverbreding en -verdieping is het netwerken namelijk ook een belangrijk aspect.” Ook is Jan Peters blij met de bijzondere locatie waar de themadag wordt gehouden. “We proberen altijd een locatie te vinden die aansluit bij de doelgroep. Dat is met Inspyrium Ebben in Cuijk zeker gelukt. De alom bekende bomenkwekerij Ebben (1862) heeft op haar terrein een bijzondere evenementenlocatie opgetuigd. Gelegen in een unieke groene omgeving in het Land van Cuijk.”
De Themadag Landelijk Vastgoed is bedoeld voor landelijk vastgoed deskundigen, rentmeesters en agrarisch makelaars en taxateurs, voor medewerkers van banken, agrarisch accountantsbureaus en agrarische notariskantoren voor overheden, zoals Kadaster en Belastingdienst. Ook dit jaar zijn er weer de nodige PE-punten te verdienen bij deelname aan de themadag.
Schrijf u dus snel in voor deze bijzondere dag!

Thema veiligheid dreigt nogal eens weg te zakken
Op woensdag 30 maart wordt de zesde editie van de Bewust Veilig-dag georganiseerd. “Een dag waarop we met z’n allen aandacht besteden aan bewust veilig en gezond werken”, schrijven de organisatoren op hun website. “Het geeft aan dat veiligheid een relevant thema is”, zegt Juni Daalmans, programmadirecteur Veiligheid KPE Bouw en gastdocent Safety Management aan de universiteit van Antwerpen.
Wat is de link tussen een MRI-scan en veiligheid in de bouw?
Juni Daalmans maakt wel een kanttekening: “Eén keer per jaar een dag in het teken van veiligheid stellen, is niet voldoende. Veiligheid zou een integraal onderdeel van ons werk moeten zijn. Deze dag is nodig omdat het thema veiligheid nogal eens dreigt weg te zakken. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld het spel tussen veiligheid versus productie of de routine van werkzaamheden. Veiligheid kent al decennia twee belangrijke aspecten. De technische kant (machines en materieel) en de regelgeving. Sinds een jaar of tien is hier een derde aspect bijgekomen: het gedrag. Eigenlijk best bijzonder, want uit onderzoek van 90 jaar geleden bleek al dat dit de belangrijkste factor binnen veiligheid is.”
Veiligheidsindex
Daarom heeft Juni Daalmans de Veiligheidsindex ontwikkeld. “Dit is een mandje met data dat meer zegt dan het eindgetal van de Injury Frequency (IF).” De IF meet het aantal ongevallen met verzuim in een bepaalde periode, gedeeld door het aantal arbeidsuren. “Met deze IF kijk je terug en meet je dus eigenlijk de onveiligheid. De afwezigheid van incidenten wil nog niet zeggen dat het in de toekomst goed gaat. Bij veiligheid moet je ook vooruitkijken. Je wil namelijk voorspellen wat de kans op onveiligheid is en vervolgens maatregelen nemen. De IF is historisch ontstaan, is gemakkelijk te meten, maar meet dus eigenlijk niet wat we echt willen. Deze index is zo ingeburgerd en maatstaf geworden dat we gaandeweg ermee in de maag zijn komen te zitten”, vindt de programmadirecteur Veiligheid. “En de uitwerking ervan gaat verder dan alleen de bouw. Zo stellen banken de hoogte van de rente bij een overbruggingskrediet voor een groot bouwproject mede vast aan de hand van de IF.”
Menselijk brein
Maar hoe kan het dat zo’n belangrijke factor als gedrag pas relatief kort wordt meegenomen in de bepaling van veiligheid? “Gedrag heeft alles te maken met ons menselijk brein”, legt Juni Daalmans uit. “Sinds we de beschikking hebben over MRI-scanners, weten we veel meer over het menselijk brein en dus ook ons gedrag als het gaat om veiligheid. Behalve de technische kant en de regelgeving is het spel tussen leidinggevende en medewerker cruciaal. Continu grip houden op veiligheid staat synoniem aan goed management. Kijk vooruit, niet terug en geef het goede voorbeeld. Leidinggevenden zijn de belangrijkste beïnvloeders van veilig gedrag op de werkvloer. Medewerkers handelen zelfstandig en maken eigen keuzes. Deze keuzes worden sterk beïnvloed door het doen en laten van de leidinggevenden. Onveilig gedrag van medewerkers kun je dus niet los zien van het gedrag van de leidinggevende.”
Zijn leidinggevenden dan de veroorzakers van onveilige situaties? “Oh nee, dat hoor je mij niet zeggen. Ze hebben alleen vaak geen weet van de impact die gedrag heeft op veiligheid. Daarom is het zo belangrijk om leidinggevenden te trainen in deze cruciale rol. Het is een bewustmakingsproces”, besluit Juni Daalmans.
Wilt u meer weten over Brain Based Safety? Klik dan hier.

De voorman is belangrijke spil tussen uitvoerder en vaklieden
De functie voorman bestaat al decennialang. De inhoud van de functie is echter vandaag de dag echter heel anders dan vroeger. In het verleden kreeg je de functie na jarenlang dienstverband en was het meer een secundaire arbeidsvoorwaarde. Door iemand tot voorman te benoemen, kon de werkgever conform de cao meer salaris bieden. Voormannen werden wel eens aangesproken als verlengstuk van de uitvoerder, maar vonden dat lastig. Ze waren voorheen immers zelf onderdeel van de groep vaklieden.
De functie van voorman is tegenwoordig getransformeerd tot een belangrijke spil tussen de uitvoerder en de vaklieden. Veiligheid, kwaliteit, efficiëntie, communicatie, administratie; ze behoren inmiddels tot het takenpakket van de voorman. De werkplek van de uitvoerder is steeds meer de bouwkeet geworden. De voorman is het verlengstuk buiten op de bouwplaats. Om de voorman verder te laten ontwikkelen op het gebied van leidinggeven en hem te leren op een juiste manier om te gaat met de soms tegenstrijdige belangen van vaklieden en uitvoerders, heeft KPE Bouw het ‘Ontwikkelprogramma voor de voorman’ samengesteld. Gespreks- en communicatietechnieken, professioneel leidinggeven, bedrijfsmatig denken, toegevoegde waarde voor uitvoerder en vaklieden zijn, is een greep uit het brede palet dat in de opleiding aan bod komt.
Meer verantwoordelijkheden
Jongen Bouwpartners begon bijna 100 jaar geleden als Bouwbedrijven Jongen in het Zuid-Limburgse Landgraaf. Sinds 1997 maakt het bedrijf deel uit van VolkerWessels, een van de grootste bouwbedrijven in Nederland. Dagelijks zijn 220 medewerkers van Jongen Bouwpartners aan de slag in Limburg, een deel van Noord-Brabant en een gedeelte van Gelderland. Een 25-tal voormannen van het bedrijf zijn in drie groepen gestart met het ontwikkelprogramma van KPE Bouw. “Hiermee willen we onze voormannen naar een nog hoger niveau tillen”, legt Rob Haarmans, directeur Jongen Bouwpartners, uit. “Doordat de uitvoerder een steeds breder takenpakket heeft gekregen, wordt de voorman een verlengstuk van hem op de bouwplaats. Ook krijgt de voorman hierdoor meer verantwoordelijkheden. Om hem hierin te ondersteunen hebben we onder meer gekozen voor het ontwikkelprogramma van KPE Bouw.”
Van scepsis naar enthousiasme
“Het is dus ook geen vrijblijvendheid”, vult Bianca Willemsen, HR-adviseur bij Jongen Bouwpartners aan. “Ook binnen de bouw is permanente educatie essentieel. Wat vroeger van een voorman werd verwacht, is vandaag de dag helemaal anders. We zien het als goed werkgeverschap om onze mensen daarin zo optimaal mogelijk te begeleiden. En voor iemand die al 30 jaar in het vak zit, valt dat niet altijd mee. Voor aanvang van het ontwikkelprogramma was er enigszins scepsis. Waarom is dit nodig, ik doe het werk toch al jaren, was een veelgehoorde opmerking. Daarom waren we ook erg blij dat onze mensen enthousiast terugkwamen van de cursus. Het geeft hen concrete tools in handen om het verlengstuk van de uitvoerder te zijn.”
Taal van de bouw spreken
“Alles valt en staat met de inhoud van de cursus”, vindt Rob Haarmans. “Deze mannen zijn door de wol geverfd, die maak je niets wijs. Je moet de ‘taal van de bouw’ spreken. KPE Bouw heeft de cursus ontwikkeld in nauwe samenwerking met onder meer ons moederbedrijf. De docent, Remco van Bakel, heeft ruime ervaring als bouwplaatsmanager/hoofduitvoerder. Hij weet als geen ander hoe het werkt binnen de bouw. Daarmee maak je het verschil.”
Voormannen community
“Naast het ontwikkelprogramma zijn we op dit moment druk bezig met het opzetten van een voormannen community”, vertelt Robbert van Dinther, operationeel directeur KPE Groep. “Nadat je het ‘Ontwikkelprogramma voor de voorman’ incompany of via de open inschrijving hebt doorlopen, stopt het natuurlijk niet. Permanente educatie is belangrijk om kennis en competenties op het juiste niveau te houden. Daarom starten we met de voormannen community. Je mag het een jaarlijkse opfriscursus noemen, maar het wordt ook een plek waar voormannen kennis en kunde met elkaar kunnen delen.”
Wilt u meer weten over het ‘Ontwikkelprogramma voor de voorman’, klik dan hier.


De ervaringen van Tom Mulder, veiligheidscoördinator bij Koopmans
Koopmans is op het gebied van veiligheid erg vooruitstrevend. Binnen het veiligheidsprogramma hebben zij het Brain Based Safety (BBS) gedachtegoed opgenomen en dit pakken zij op een integrale manier aan. Dit betekent dat BBS door de hele organisatie wordt uitgedragen. Zo worden er door iedereen, van directie tot aan bouwplaatsmedewerkers, verschillende veiligheidsinterventies uitgevoerd.
Tom Mulder is veiligheidscoördinator bij Koopmans, wij stelden hem een aantal vragen:
Kun je meer vertellen over jouw rol binnen Koopmans?
“Ik ben sinds 2,5 jaar in dienst bij Koopmans als veiligheidscoördinator. Deze rol is heel breed en dit maakt het ook zo interessant. Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit beleidsmatig advies geven aan de directie, het opstellen van doelstellingen op zowel korte als lange termijn en hoe Koopmans daar wil komen. Maar ook het ondersteunen, faciliteren en controleren van onze projectteams. Omdat ik midden in de organisatie sta, en op alle vlakken betrokken ben op het gebied van veiligheid, maakt dit het werk heel afwisselend en leuk.”
Waarom hebben jullie gekozen voor het BBS-traject?
“Op het gebied van veiligheid hebben we de factoren techniek, mens en organisatie. Deze factoren hebben invloed op iedere situatie en kunnen zorgen voor veilige situaties. De organisatie met afspraken, regels en protocollen hebben wij goed voor elkaar. Onze techniek, met arbeidsmiddelen en veiligheidsmiddelen, hebben we ook allemaal goed op orde, al moeten we daar ook scherp op blijven. We merken dat het gedrag van de mensen de factor is waar nog winst op te behalen is, zowel binnen Koopmans als bij opdrachtgevers en onderaannemers.
We zijn erg enthousiast over het BBS-traject wat KPE samen met Juni Daalmans heeft omarmd en ontwikkeld en dat hebben we binnen Koopmans in een op maat gemaakt 2 jaren plan gegoten. We volgen nu meerdere trajecten bij KPE zoals het traject ‘Veiligheid en leidinggeven’. Hierbij volgen onze leidinggevenden 2 tot 3 keer per jaar een training, daarnaast zijn de Koopmans Experts opgeleid. Koopmans Experts zijn medewerkers die een training hebben gevolgd van 2 dagen waarin zij didactische vaardigheden hebben geleerd. Het hoofddoel is de medewerkers leren hoe zij een sessie kunnen faciliteren voor bouwplaatsmedewerkers, zo leren collega’s van elkaar”.
Wat zijn de belangrijkste inzichten die je nu al hebt gekregen door het BBS-traject?
“Gedrag is voor veel mensen een grijs gebied, het is niet iets tastbaars. Daarom duurt gedragsverandering langer en duurt het ook langer totdat theorie over gedrag beklijft. De werknemers moeten gevoel krijgen bij wat Brain Based Safety inhoudt en wat ze ermee kunnen doen.
Brain Based Safety is vooral een mindset en dat is ook de reden dat we hebben gekozen voor een 2 jaren plan in plaats van een enkele cursus. Het gedachtegoed van BBS komt op verschillende manieren in deze twee jaar voorbij. Via het delen van kronkels in toolbox meetings op de bouwplaats, in afdelingsoverleg en speciaal op maat gemaakte trainingen per functiegroep. Het doel hiervan is dat het gedachtegoed een herhaling wordt en de herhaling is ‘key’.
De directie is begonnen met twee halve dagen een training te volgen met Juni Daalmans. Je merkte dat men na de eerste training het gedachtegoed interessant vond, maar dat het na een tweede keer ook daadwerkelijk bleef hangen. Deze mindset krijgt langzaam meer bekendheid. We hopen dat dit gedachtegoed aan het eind van het traject binnen de organisatie breed bekend is en dat wij daarmee iets kunnen doen.”
"Het doel hiervan is dat het gedachtegoed een herhaling wordt en de herhaling is 'key'." - Tom Mulder
Wat voor veranderingen heb je nu al kunnen doorvoeren tijdens de sessies als veiligheidscoördinator na dit BBS-traject?
“De basis ligt bij de zienswijzen en de handelingen. Het is heel belangrijk dat de top, de directie, achter deze zienswijze staat en hier ook naar handelt. Dat is ook een van de onderdelen van BBS, dat gedragsverandering binnen je organisatie beter en sneller gaat wanneer de directie en andere leidinggevenden met enthousiasme het gedachtegoed in de organisatie kan brengen. Voorbeeldgedrag van voorbeeldfiguren moet goed zijn, dit is binnen Koopmans gelukkig het geval.
Veranderingen zijn moeilijk meetbaar, maar Brain Based Safety geeft de handvaten om de belangrijke onderwerpen van cultuur en gedrag te benoemen en te veranderen. Iedereen weet dat men voorbeeldgedrag moet tonen of verantwoordelijkheid moet nemen. KPE leert de medewerkers, met behulp van Brain Based Safety, hoe ze dit moeten doen.
Waarom doen mensen zoals ze doen en hoe moeten we dit veranderen? Op deze vraag wordt antwoord gegeven tijdens het traject.”
Wat heeft BBS nu voor Koopmans betekent en zou je het aanraden aan andere bedrijven?
“Brain Based Safety is een onderdeel van het programma dat zich echt richt op veilig gedrag. Het is nét die extra stap binnen ons veiligheidsprogramma waardoor gedrag wordt geconcretiseerd en inzichtelijk wordt gemaakt.
Ik zou het traject zeker aanraden, wij zijn heel positief binnen Koopmans. Dit komt vooral door de combinatie van het Brain Based Safety gedachtegoed en het maatwerktraject. Hierin ondersteunt KPE heel goed. Het traject wordt op het bedrijf aangepast en op de verschillende doelgroepen toegespitst. Wij zijn zeer enthousiast over het Brain Based Safety traject.”
Ben je geïnteresseerd over het Brain Based Safety traject? Klik dan hier.


Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot pakken ieder hun rol
Innovatie en kwaliteit zijn twee belangrijke kernwaarden binnen de KPE Groep. Als organisatie betrekken wij deze kernwaarden niet alleen op ons aanbod, maar we voeren ze ook door in onze eigen bedrijfsvoering. In 2022 ligt onze focus op het uitbreiden en versterken van de expertise bij onze professionals én het versterken van onze duurzame positie.
Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot pakken ieder hun rol
De vanaf september ingezette koers binnen KPE Vastgoed wordt verder doorgetrokken door Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot ieder hun eigen rol te geven. Zo gaat Joël zich als externe adviseur uitsluitend richten op de vakinhoudelijke ontwikkelingen binnen de totale vastgoedbranche. Vanuit zijn onafhankelijke rol wordt zijn vastgoedexpertise aangewend om de (nieuwe) programma’s inhoudelijk naadloos te laten aansluiten op de vastgoedmarkt. Joël gaat tevens als voorzitter van de Kenniskring KPE Vastgoed aan de slag met de verdere vakinhoudelijk professionalisering van de programma’s. Ook zal hij als hoofddocent actief blijven.
Eindverantwoordelijk
Jan-Kees Duvekot, die sinds september een actieve rol heeft binnen KPE Vastgoed, wordt eindverantwoordelijk voor KPE Vastgoed en richt zich specifiek op de klanten. Vanuit deze externe focus zal hij de brugfunctie vervullen naar de interne organisatie. Daarnaast blijft Jan-Kees ook actief als vakdocent.
Stevig fundament
“Door de rolverdeling binnen KPE Vastgoed nog duidelijker te laten aansluiten op de kwaliteiten van Joël en Jan-Kees legt KPE een stevig fundament voor de toekomst”, zegt Robbert van Dinther, operationeel directeur KPE Groep. “De samenwerking tussen Joël en Jan-Kees verrijkt onze organisatie en biedt daardoor nog meer mogelijkheden. Juist voor onze klanten, de professionals in de vastgoedbranche.”

KPE Vastgoed verzorgt persoonlijk studieadvies
Een nieuw jaar betekent voor de makelaars en taxateurs ook het inventariseren van de PE-verplichtingen die nodig zijn voor uw inschrijvingen bij VastgoedCert en/of NRVT. Vaak is dit een behoorlijke en tijdrovende puzzel, maar wel een noodzakelijke.
“Wij lossen graag die complexe studiepuzzel voor onze deelnemers op”
“Dat geldt zeker voor de registratie bij VastgoedCert”, legt Jeroen Paes, projectleider bij KPE, uit. “Sinds 2020 kent deze een nieuwe regeling. Je moet namelijk je kennis aantonen door middel van een niveaumeting en niet meer via PE-punten. In het eerste jaar komt de theorie aan bod, in het derde jaar de vakvaardigheid. Blijkt uit de niveaumeting dat je onvoldoende kennis hebt, krijg je een of meerdere Bindende Studie Adviezen (BSA) opgelegd. Sommige makelaars vallen nu nog onder de oude regeling, anderen onder de nieuwe. Dat heeft met het ingangsjaar te maken. Bij ons is bekend wie in welke regeling bij VastgoedCert valt en in welk jaar hij of zij moet starten met de nieuwe regeling 2020.”
Persoonlijk studieadvies
“Ik spreek regelmatig mensen die door de bomen het bos niet meer zien”, zegt Romain Wijckmans, teammanager bij KPE. “Zowel voor de registratie bij VastgoedCert als bij NRVT. Bij NRVT geldt dat je in totaal 20 studiepunten moet halen. Om aan deze eisen te voldoen moet je enkele verplichte onderdelen en enkele facultatieve (keuze) onderwerpen volgen. De tijd om dit uit te zoeken besteden makelaars en taxateurs veel liever aan hun corebusiness. Dat is ook het moment waar wij als KPE een belangrijke rol kunnen spelen. Wij kennen de spelregels van haver tot gort en kunnen op individueel niveau een studieadvies samenstellen. Door dit advies op te volgen voldoe je op de meest efficiënte wijze aan de studieverplichtingen. Wij lossen graag die complexe studiepuzzel voor onze deelnemers op.”
Virtueel en klassikaal
Door alle coronamaatregelen in de afgelopen twee jaar heeft het virtueel volgen van een cursus een vlucht genomen. “En dat zal dit jaar zeker ook blijven bestaan”, vertelt Romain Wijckmans. “We merken dat het afstandsonderwijs gewaardeerd wordt. De tijdsduur is korter en je hebt geen reistijd meer, is een veelgehoord argument. Maar we merken ook dat het klassikale onderwijs nog steeds in trek is. Elkaar fysiek ontmoeten is toch net even anders dan van achter het beeldscherm. Daarom hebben we voor 2022 besloten om beide varianten te blijven aanbieden en daarbij ook nog een combinatievorm van zowel virtueel als klassikaal. Dus voor ieder wat wils.”
Wilt u meer informatie over uw persoonlijk studieadvies? Klik dan hier.

Rons visie op de bouwsector in 2021 en 2022
Ron Koenen, directeur KPE, blikt terug op het onrustige jaar 2021, maar ook vooruit naar het jaar dat voor ons ligt. “We moeten vooral de rust bewaren en voor de bouwbranche adviseer ik minister Hugo de Jonge om een concrete langetermijnvisie te ontwikkelen op basis van de aanwezige kennis en ervaringen die binnen de branche voorhanden is.”
“Ik verwacht met name operationele uitdagingen voor de bouw in 2022”
“Voor de bouwers was 2021 in de basis succesvol”, begint Ron Koenen zijn verhaal. “De successen waren vooral te zien bij de bouwers die zich flexibel en ondernemend positioneerden. Ondanks de omzetverhoging bij veel bedrijven, was er toch sprake van een krimp in de bouwproductie. Het aantal wenselijk te realiseren nieuwbouwwoningen bleef achter, utiliteitsbouw daarentegen groeide gestaag. De infrasector is afgelopen jaar gekrompen. Een aantal grote projecten liepen en lopen nog steeds flinke vertraging op door de stikstofproblematiek en vertraagde besluitvorming van de overheid. Het is een geluk dat bouwbedrijven in essentie weinig last hebben van de coronacrisis, er wordt immers nog steeds doorgebouwd. De grootste uitdaging voor 2021, wordt ook die van 2022 en verder: het vinden van kwalitatief goede arbeidskrachten en beschikken over voldoende materialen. Want deze twee componenten zijn cruciaal om tot een goed bouwwerk te komen.”
Vooral rust bewaren
Ron Koenen verwacht voor 2022 dus met name operationele uitdagingen, zoals het vinden van goed geschoolde arbeidskrachten, de inkoop en levering van materialen en benodigd materieel. “Daarnaast zal ook het toepassen van de veranderende wet- en regelgeving de nodige uitdaging bieden. Onder meer in relatie tot duurzaamheid. Zoals ik al aangaf heeft corona voor de uitvoering bij bouwers weinig invloed gehad. Dit was wel het geval in de voortrajecten, zoals het verkrijgen van benodigde vergunningen, noodzakelijke fysieke bijeenkomsten om te komen tot de juiste bouwwerken en gesprekken met de opdrachtgevers. Door corona liepen deze grote vertragingen op. Dit zullen we in 2022 zeker merken als bouwbranche. De aandacht voor digitalisering en robotisering gaat een grote rol spelen de komende jaren. Ik verwacht dan ook dat bedrijven in 2022 hier zeker in gaan investeren. De mate van ondernemerschap en flexibiliteit gaat het succes bepalen. Hoe gaat de branche om met de onrust veroorzaakt door grote tekorten aan grondstoffen, stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen, de klimaatcrisis en de grote personeelstekorten? Kortom 2022 wordt een spannend en uitdagend jaar waarin we vooral de rust moeten bewaren.”
Nieuwe kabinet
Volgens Ron Koenen krijgt de nieuwe minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Hugo de Jonge, al direct een uitdaging gezien de grote complexiteit en maatschappelijke druk op de eerder genoemde thema’s binnen de bouw. “Naar mijn bescheiden mening moet de minister zo snel mogelijk aan de slag met het ontwikkelen van een concrete en begrijpbare langetermijnvisie. Deze vervolgens centraal en doelgericht aansturen. Alle noodzakelijke kortetermijnbeslissingen zou hij moeten toetsen op de invloed die ze hebben voor de lange termijn. Tevens adviseer ik hem om gebruik te maken van de niet te onderschatten kennis en ervaring die binnen de branche aanwezig is. Alle niet noodzakelijke beslissingen pas doorvoeren na helderheid voor de lange termijn. We hebben namelijk te vaak moeten constateren dat beslissingen met het kenmerk ‘korte termijn’ niet succesvol waren. Dat zal zeker geen gemakkelijke opgave voor het kabinet worden. Ik heb veel respect voor ze omdat ze naar mijn mening veel te veel belast worden met zaken die totaal niet thuishoren in de Tweede Kamer. Ik hoop dan ook echt dat het nieuwe kabinet op de vele thema’s die spelen, ook buiten de bouw, de juiste prioritering weet te stellen. Maar ook focus heeft op transparante argumentatie van beslissingen en de invloed die de beslissingen hebben na hun kabinetsperiode. Wat mij betreft wordt 2022 het jaar dat we weer met z’n allen uit het dal klimmen.”

Rons visie op 2021 en zijn vooruitblik op 2022
Ron Koenen, directeur KPE, blikt terug op het onrustige jaar 2021, maar ook vooruit naar het jaar dat voor ons ligt. “We moeten vooral de rust bewaren en voor de vastgoedbranche adviseer ik minister Hugo de Jonge om een concrete langetermijnvisie te ontwikkelen op basis van de aanwezige kennis en ervaringen die binnen de branche voorhanden is.”
“Ik hoop dat de onrust door corona snel achter ons komt te liggen”
“De gevolgen van de coronacrisis en de economische ontwikkelingen zorgden ervoor dat 2021 een onrustig jaar was”, begint Ron Koenen zijn verhaal. Desondanks was het voor de vastgoedbeleggers een uitstekend jaar. Vooral logistiek en bedrijfsruimten deden het erg goed. Daar ging meer geld naar toe dan naar de particuliere woningen. Ook bij de vastgoedgebruiker was er een tweedeling. Er waren in 2021 bedrijven die heel hard groeiden. Zij profiteerden van het economisch herstel en investeerden. Maar er waren ook bedrijven die het zwaar hadden als gevolg van de coronacrisis, zoals de horeca en de winkels. Deze waren afgelopen jaar dan ook minder in trek voor de vastgoedbelegger.”
“Op de woningmarkt zijn de huizenprijzen afgelopen jaar enorm snel gestegen”, constateert Ron Koenen. “Gemiddeld waren de prijzen ongeveer 15 procent hoger dan in 2020. Het aantal woningtransacties daalde echter. Zo waren er bijvoorbeeld in het derde kwartaal van 2021 ongeveer 13 procent minder transacties dan in het derde kwartaal 2020. Voor de makelaar/taxateur was het dus ook een onrustig jaar door de mismatch tussen vraag en aanbod.”
Vooral rust bewaren
Ook in 2022 verwacht Ron Koenen dat het nog onrustig zal zijn. “Al hoop ik dat de onrust als gevolg van de coronacrisis snel achter ons komt te liggen. De samenleving lijkt zich relatief goed door deze crisis te hebben geslagen. Maar we constateren wel een aantal structurele veranderingen in het gedrag van de vastgoedgebruiker die belangrijke gevolgen heeft voor de vastgoedmarkt. De wensen en eisen van woningbezitters wijzigen door bijvoorbeeld het thuiswerken. Dit thuiswerken heeft ook weer invloed op de kantorenmarkt. Voor de retailmarkt is de invloed van onlinebestedingen groot en voor bijvoorbeeld hotels die gericht zijn op de zakelijke markt is er de invloed van online vergaderen/ontmoeten. Ook wordt de onrust veroorzaakt door grote tekorten aan grondstoffen, energieprijzen die stijgen, geopolitieke spanningen, de klimaatcrisis en de grote personeelstekorten. Kortom 2022 wordt een spannend en uitdagend jaar waarin we vooral de rust moeten bewaren.”
Nieuwe kabinet
Volgens Ron Koenen krijgt de nieuwe minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Hugo de Jonge, al direct een uitdaging gezien de grote complexiteit en maatschappelijke druk op het thema vastgoed. “Naar mijn bescheiden mening moet de minister zo snel mogelijk aan de slag met het ontwikkelen van een concrete en begrijpbare langetermijnvisie en deze vervolgens centraal en doelgericht aansturen. Alle noodzakelijke korte termijn beslissingen zou hij moeten toetsen op de invloed die ze hebben voor de lange termijn. Alle niet noodzakelijke beslissingen pas doorvoeren na helderheid voor de lange termijn. Tevens adviseer ik hem om gebruik te maken van de niet te onderschatten kennis en ervaring die binnen de branche aanwezig is. Dat zal zeker geen gemakkelijke opgave worden. Ik heb veel respect voor het kabinet omdat ze naar mijn mening veel te veel belast worden met zaken die totaal niet thuishoren in de Tweede Kamer. Ik hoop dan ook echt dat het nieuwe kabinet op de vele thema’s die spelen, ook buiten vastgoed, de juiste prioritering weet te stellen. Maar ook focus heeft op transparante argumentatie van beslissingen en de invloed die de beslissingen hebben na hun kabinetsperiode. Wat mij betreft wordt 2022 het jaar dat we weer met z’n allen uit het dal klimmen.”

KPE Vastgoed pakt door op ambities
Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot pakken ieder hun rol.

Innovatie en kwaliteit zijn twee belangrijke kernwaarden binnen de KPE Groep. Als organisatie betrekken wij deze kernwaarden niet alleen op ons aanbod, maar we voeren ze ook door in onze eigen bedrijfsvoering. In 2022 ligt onze focus op het uitbreiden en versterken van de expertise bij onze professionals én het versterken van onze duurzame positie.
Krachtenbundeling en duidelijke rolverdeling
De vanaf september ingezette koers binnen KPE Vastgoed wordt vanaf heden verder doorgetrokken door Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot ieder hun eigen rol te geven. Zo gaat Joël zich als externe adviseur uitsluitend richten op de vakinhoudelijke ontwikkelingen binnen de totale vastgoedbranche. Vanuit zijn onafhankelijke rol wordt zijn vastgoedexpertise aangewend om de (nieuwe) programma’s inhoudelijk naadloos te laten aansluiten op de vastgoedmarkt. Joël gaat tevens als voorzitter van de Kenniskring KPE Vastgoed aan de slag met de verdere vakinhoudelijk professionalisering van de programma’s. Ook zal hij als hoofddocent actief blijven.
Eindverantwoordelijk
Jan-Kees Duvekot, die sinds september een actieve rol heeft binnen KPE Vastgoed, wordt eindverantwoordelijk voor KPE Vastgoed en richt zich specifiek op onze klanten. Vanuit deze externe focus zal hij de brugfunctie vervullen naar de interne organisatie. Daarnaast blijft Jan-Kees ook actief als vakdocent.
Stevig fundament
Door de rolverdeling binnen KPE Vastgoed nog duidelijker te laten aansluiten op de kwaliteiten van Joël en Jan-Kees legt KPE een stevig fundament voor de toekomst. De samenwerking tussen Joël en Jan-Kees verrijkt onze organisatie en biedt daardoor nog meer mogelijkheden. Juist voor u, als professional in de vastgoedbranche.
Mocht u nog vragen hebben over dit bericht, neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Ron Koenen
Over KPE Groep
KPE Groep is dé partij in Nederland die beschikt over de unieke combinatie van vakinhoudelijke kennis, onderwijskundige kennis, inzicht in de wensen en behoeften van de doelgroep en een uitstekende verbintenis met de bouw- en vastgoedsector. Door dit alles onder één dak te hebben, is KPE Groep in staat om op een flexibele en praktijkgerichte wijze interventies zoals opleidingen, trainingen en coachingstrajecten op maat te ontwikkelen voor organisaties en individuele professionals binnen de bouw- en vastgoedsector.

Summer Course 2021
Drie dagen Maastricht, 20 PE punten NRVT.
Laten we eerlijk zijn; niet iedere makelaar of taxateur staat te juichen bij het volgen van de jaarlijkse studieverplichtingen voor NRVT of VastgoedCert. Maar onder het motto “leren kan ook leuk zijn” biedt KPE voor een steeds grotere wordende groep deelnemers meerdaagse trainingsdagen aan waarin naast de verplichte leerdoelen ook alle ruimte is voor extra activiteiten. En laten we vooral het sociale aspect niet vergeten. De deelnemers roemen de collegialiteit en de vriendschappen die gedurende deze dagen gemaakt of versterkt worden. De cursusdagen worden afgesloten met een heerlijk diner, een bezoek aan de stad, een goed glas in de kroeg en een comfortabel hotel.
Die combinatie van serieus met je vak bezig zijn in een ongedwongen sfeer met leuke collega’s in een inspirerende en verrassende omgeving is voor velen dé manier om hun jaarlijkse studieverplichtingen op een bijzonder prettige manier in te vullen. De wintercourses die KPE naar Winterberg in Duitsland organiseert zijn inmiddels een begrip. En in datzelfde rijtje kan deze Summer Course in Maastricht geplaatst worden.
Een groep van ongeveer 20 makelaars en taxateurs vanuit heel Nederland waren van woensdag 30 september tot vrijdag 1 oktober te gast in het bourgondisch gezellige Maastricht. Kasteelhotel en Buitenplaats Vaeshartelt was gedurende de 3 dagen de uitvalsbasis. Een perfecte omgeving waar in een afwisselend trainingsprogramma de benodigde studiepunten werden behaald.



Daarnaast waren twee bijzonder leerzame excursies aan het programma toegevoegd, naar een stadsgebiedsontwikkeling en een tweetal unieke herontwikkelingslocaties. Maar in de avond werd ook bourgondisch genoten in de Maastrichtse binnenstad met haar terrassen, winkels en kroegen. Kleine oogjes bij het ontbijt maar drie dagen lang een lach op het gezicht.
In de evaluatie bleek dat deze vorm van (verplichte) cursus volgen zeer goed ontvangen is. Woorden als top, gezellig en leerzaam kwamen voort uit de evaluatie en de wens om dit vaker op deze wijze te organiseren is zeker aanwezig. Gelukkig zat het zonnige weer en de stad Maastricht mee om het tot een beleving te maken die we vaker gaan inzetten.
"Intensief, interessant en een fijne open sfeer in een kleine samengestelde groep."
Bastiaan van der Eijk
Beleving van een deelnemer
Bastiaan van der Eijk, vaste cursist bij KPE, was ook aanwezig bij de Summer Course.
''Zoals gebleken uit eerdere ervaringen wordt een (meerdaagse) cursus van KPE altijd tot in de puntjes georganiseerd en ingepland met interessante cursusonderdelen en originele excursies. Zo ook deze driedaagse. Het was een intensief programma met veel afwisselende en boeiende cursusactiviteiten. Met name het bezoek aan het herontwikkelingsproject van het klooster gaf mij meer inzicht in de toepasbaarheid van het thema 'huurrecht' dat in één van de cursusonderdelen aan bod is gekomen.
Doordat je 3 dagen met een kleine groep doorbrengt, heb je naast het programma veel meer mogelijkheden om met gelijkstemden te brainstormen en te overleggen over andere zaken. Hierdoor leer je veel van elkaar en kun je elkaar inspireren. Ook zorgt deze groepsgrootte voor veel interactie tussen de docent en de cursisten. Het klassieke luisteren werd omgeruild voor continue dialogen binnen deze groep. Op deze manier werd gedurende de hele dag veel informatie met elkaar uitgewisseld. Deze Summer Course heb ik als zeer positief ervaren en is zeker voor herhaling vatbaar. ''


Ben je enthousiast?
Deelname aan de diverse meerdaagse courses staat open voor iedereen die eens op een andere manier de PE-educatie wil volgen. Voor groepen van ongeveer 20 mensen kan KPE ook programma’s op maat maken. In overleg met de deelnemers kunnen we kijken naar locaties in binnen- of buitenland, een stedelijke omgeving of juist een actieve omgeving. Maar altijd met de ingrediënten: serieuze educatie, kwalitatief goede verzorging en een interessant bijprogramma met een hoog sociaal/collegiaal aandeel.
Neem gerust contact op met KPE als je meer wilt weten. En misschien roep jij volgend jaar ook wel: “leren kan ook leuk zijn”.
Je kunt contact met ons opnemen via email info@kpe.nl of bel naar (085) 016 04 78.
We zien je graag bij onze volgende edititie!
Groet Team KPE Vastgoed
Interview met Bert Vastert, trainer van de opleiding Uitvoering 1
"Door diverse ontwikkelingen in de bouw is de werkdruk voor de meeste uitvoerders de laatste jaren alleen maar toegenomen."
- Bert Vastert
De opleiding Uitvoering 1 is speciaal ontwikkeld voor bouwprofessionals die zich willen verbreden, verdiepen of specialiseren in hun rol als uitvoerder in de bouwsector. Tijdens deze opleiding ga jij je huidige kwaliteiten en competenties verder ontwikkelen met behulp van de rijke leeromgeving van KPE.
Bert Vastert - trainer voor KPE bouw en vastgoed - verzorgt de trainingen. Wij stelden hem een aantal vragen:
Je hebt al veel ervaring opgedaan als trainer in de bouwbranche, kun je daar wat meer over vertellen?
Bert Vastert: "Natuurlijk. Ik heb al 20 jaar ervaring met het geven van trainingen aan bouwbedrijven en daarnaast ben ik zelf ook 10 jaar werkzaam geweest in de bouwbranche. Inmiddels ben ik alweer heel wat jaren werkzaam voor KPE, waar ik in 2008 ben begonnen met het geven van trainingen. Tijdens mijn trainingen focus ik me vooral op vertrouwen, wederzijds begrip en samenwerken. Verder richt ik me in mijn trainingssessies op de werk-leven balans die op het moment voor veel gepassioneerde mensen in de bouwbranche stevig onder druk staat."
Je noemde zojuist al wat belangrijke thema's die terug te vinden zijn in jouw trainingen, staan deze ook centraal in het leertraject voor uitvoerders?
"Jazeker. Het traject focust zich vooral op het ontwikkelen van vaardigheden die bijdragen aan een goede samenwerking, zoals: het beter begrijpen van elkaar zowel binnen als buiten de organisatie.
Tijdens het leertraject krijgen de deelnemers de mogelijkheid om hun kennis te delen met personen die vergelijkbaar werk doen binnen hetzelfde of een ander bouwbedrijf. Door te sparren krijgen ze van elkaar tools aangereikt. Deelnemers leren namelijk beter door te vragen, waardoor ze de ander beter begrijpen of dat nu de projectleider, medewerker van een nutsbedrijf, werkvoorbereider, onderaannemer of de opdrachtgever is. De communicatie in het geheel gaat hen gemakkelijker af, wat bijdraagt aan de samenwerking en het resultaat."

Naast het belang van goede samenwerking noemde je ook al een verandering in werkdruk, hoe komt dit aan bod?
"Uitvoerders ervaren de laatste jaren in hoge mate een toenemende werkdruk. Deze toename wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Dit kan bijvoorbeeld het gebrek aan vakkundig personeel zijn, maar ook het gebrek aan de juiste bouwmaterialen. Daarnaast de uitdaging om samen te werken met mensen met verschillende nationaliteiten. Door tijd te nemen om ervaringen uit te wisselen, elkaar te leren begrijpen door te luisteren, zal de werkdruk juist als minder worden ervaren. Waardoor de werk-privé balans beter gewaarborgd kan worden."
Tijdens deze opleiding staat het uitwisselen van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk centraal, wat vraagt dit van de deelnemers?
"Het trainingstraject werkt veel vanuit eigen inbreng en praktijkvoorbeelden. Deze worden klassikaal besproken. Uiteindelijk leer je het meest van het delen en luisteren naar elkaars ervaringen uit de praktijk. De trainer vult vanuit de praktijk aan met kennis waar dat nodig is. Hierdoor wordt er soms afgeweken van de doorgaande trainingsinhoud. Maar dat maakt het juist interessant.
Verder bestaat het traject ook uit een aantal praktijkopdrachten, waarbij deelnemers bijvoorbeeld in gesprek gaan met een werkvoorbereider binnen hun eigen bedrijf. Hierdoor passen ze op een actieve manier de opgedane kennis toe in de praktijk en gaan ze gelijk aan de slag met wat ze geleerd hebben. Op deze manier kunnen ze reflecteren op de opgedane kennis en het gesprek aangaan wanneer ze het gevoel hebben dat iets wat ze hebben geleerd in de praktijk anders werkt dan verwacht. Belangrijk om te weten is dat de deelnemers hun praktijk opdrachten gewoon uit kunnen voeren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden, waardoor ze geen extra tijd kwijt zijn aan huiswerk."
Het leertraject maakt gebruik van verschillende lesmethoden, zou je dat eens toe kunnen lichten?
"De mix van online ondersteuning, fysieke bijeenkomsten en praktijkopdrachten stimuleert de beste ontwikkeling. Op deze manier nemen de deelnemers de kennis en theorie tot zich in verschillende vormen wat bijdraagt aan het leerproces. Verder komen er tijdens de bijeenkomsten ook praktijkspecialisten uit de eigen organisatie langs voor een korte dialoog met de deelnemers, die dit als zeer waardevol ervaren. Dit kan bijvoorbeeld het hoofd van de afdeling inkoop, een contractmanager, een leidinggevende of een veiligheidscoördinator zijn.
Een ander verassend element is de ‘Training on Tour’ dag. Gedurende deze dag worden deelnemers meegenomen naar een externe locatie waar een bouw gerelateerd thema centraal zal staan. Dit kan bijvoorbeeld een bouwplaats, leveranciersbezoek, of een bezoek aan de materieeldienst zijn. Hiernaast is er ook nog volop tijd om elkaar beter te leren kennen en er samen een onvergetelijke dag van de maken."

Wil je meer weten over het leertraject voor uitvoerders? Neem dan contact op met Paul Simons p.simons@kpe.nl .

De Makelaar als oliemannetje
Tekst: Jan-Kees Duvekot | KPE Vastgoed
Reeds vele honderden jaren is de rode draad in de rol van de makelaar in de vastgoedketen: het bemiddelen bij de aan- en verkoop van een huis. Maar er is ook een ‘groene draad’, de verduurzaming in de woningmarkt, waar makelaars en taxateurs de laatste jaren steeds meer mee te maken krijgen.
De rol van bemiddelaar, werkend op een hoog niveau, in het voor zijn opdrachtgevers spannende proces van verkoop en aankoop is de makelaar op het lijf geschreven. Dat gold toen de woningmarkt stroperig en lastig was, tijdens de financiële crisis van een aantal jaren geleden, alsook in het heden, waar de huizen als warme broodjes over de toonbank gaan. De makelaar als dealmaker en procesbegeleider is er een die de branche terecht koestert, zeker als het goed gaat.
Maar daarnaast ziet de overheid de makelaar-taxateur, juist vanwege zijn prominente rol in het verkoopproces, ook als een ideale partner in het realiseren van de zo gewenste of wellicht zelfs noodzakelijke verduurzaming van de woningvoorraad. Dit natuurlijk naast vele andere initiatieven, programma’s en partners die de overheid hierin organiseert. Want als de makelaar zijn 'dealmakerskwaliteiten' nu eens combineert met zijn rol als adviseur duurzaamheid, dan is de logische gedachte dat het mes aan twee kanten snijdt.
VERNIEUWDE ENERGIELABEL
Tot zover de theorie van de gedachte. Maar wat is de praktijk; waar staat de makelaar in deze opdracht? Is er naast de rode draad van dealmaker ook een consequente groene draad zichtbaar in zijn rol als adviseur duurzaamheids? Pakt de makelaar zijn rol als oliemannetje op? Een van de tools die door de overheid hiervoor wordt ingezet is het vernieuwde energielabel. Bedoeld voor de bewustwording en aandacht bij de koper voor de energetische prestaties van de aan te kopen woning. Het is energielabel is gekoppeld aan een advies hoe het nieuwe huis door middel van het uitvoeren van energiebesparende maatregelen (nog) duurzamer gemaakt kan worden. Het is jammer dat de start met horten en stoten op gang komt. Of misschien zelfs: ondanks horten en stoten nog steeds niet op gang komt.
En dat is jammer, want eerlijk is eerlijk, als je de moeite neemt om eens goed de gemiddeld tien pagina’s van een energielabel door te nemen, dan zie je dat er ten opzichte van het vorige energielabel grote stappen zijn gezet. In overwegend simpele en heldere taal worden de energiezuinigheid en de eventueel te nemen maatregelen verwoord.
"Het energielabel wordt gedegradeerd tot verplicht dossierdocument"
Jan-Kees Duvekot
Ook een doorkijkje naar de toekomst, waarin we volledig overgaan naar hernieuwbare energie (lees: van het gas af) wordt weergegeven. In het onderdeel ‘Warmtebehoefte in de wintermaanden’ is aangegeven of het huis op dit moment voldoet aan de standaard voor woningisolatie. Is de woning voor wat betreft duurzaamheidsmaatregelen klaar voor de toekomst? Dit deel had wat mij betreft best wat prominenter gepresenteerd kunnen worden.
FINANCIËLE VOORDELEN
Een nadrukkelijke focus op de financiële voordelen van een duurzaam huis zou nog meer opleveren. Simpel gezegd: hoeveel euro’s zijn maandelijks te besparen op de energierekening bij een keuze tussen huis A en huis B? En hoe ziet de maandelijkse energierekening er uit na een bepaalde investering in duurzaamheid? De vertaalslag van een voor de consument weinig zeggende ‘kWh/m2 per jaar’ naar keiharde euro’s kan absoluut beter en vooral financieel tastbaarder.
We zien dit fenomeen ook bij elektrische auto’s. Als de dealers in hun advertenties aangeven hoe veel de autokoper kan besparen via subsidies en andere financiële regelingen, schieten de verkoopcijfers omhoog. Maar als de subsidiestroom opdroogt, daalt de verkoop direct, terwijl de besparing in brandstof en de gevolgen voor het milieu niet wijzigen. Blijkbaar is de portemonnee van de consument een zeer belangrijke motivatie om een aankoop te doen... of niet te doen. Ondanks een groeiend besef dat de wereld groener moet worden, zijn financiële voordelen absoluut nodig om stappen te zetten.
De vertaalslag van besparing op fossiele brandstof naar de gevolgen voor de maandelijkse energierekening moet veel meer gewicht krijgen, pas dan krijgt het energielabel de gewenste prikkel tot actie. De makelaar en de taxateur moeten daarvoor meer doen dan nu vaak het geval is. Want omdat de consument ogenschijnlijk weinig waarde hecht aan het energielabel, wordt het gedegradeerd tot een verplicht dossierdocument. Het energielabel vormt een sluitstuk in plaats van een beginpunt in de bewustwording en aanzet tot acties en investeringen op het gebied van verduurzaming.
ONDERZOEK NAAR VERDUURZAMING
Prof. dr. Dirk Brounen, hoogleraar Vastgoedeconomie aan de Universiteit van Tilburg, vraagt brede aandacht voor de verduurzaming van de woningvoorraad en de noodzaak om deze verduurzaming op de juiste waarde te schatten. Brounen doet in dat kader een meerjarig onderzoek voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en voert daartoe een reeks gesprekken en discussies met alle grote spelers in de koopwoningmarkt. De discussies gaan onder meer over de waardering door de taxateur (en makelaar) van duurzaamheidsmaatregelen en voorzieningen om energie te besparen in een woning.
De kernvraag is of de waarde van de maatregelen en investeringen terug te zien is in de koopsommen en de taxatierap- porten. En dan gaat het niet zozeer om de koopsom of de waarde als totaal getal, maar juist in een deel van het totaal. Met andere woorden, kan het aandeel van de maatregelen en voorzieningen in duurzaamheid als afzonderlijke component op waarde worden geschat, net zoals een kavel, opstal of bijgebouwen dat in de opbouw van de waardering kunnen weergeven?
Een aantal opvallende conclusies:
- Alle betrokken partijen zijn het erover eens dat duurzaamheid en energiezuinigheid thuishoren in de waardering vaneen woning.
- Een juiste verwerking van de energetische kwaliteit in het taxatierapport lijkt noodzakelijk. Juist de taxateur kan in de periode rondom de wisseling van eigendom een belangrijke rol spelen in de bewustwording bij de koper.
- De huidige taxatiemethodiek, de comparatieve methode met referentieobjecten, werkt onvoldoende inzichtelijk bij de waardering van duurzaamheidsinvesteringen. De huidige databases ontsluiten immers geen of onvoldoende informatie over de aanwezigheid van deze voorzieningen bij de referentieobjecten, waardoor een goed inzicht in de waardering mank gaat. Het lijkt dus noodzakelijk om de databases met deze data te verrijken. Als tegenhanger zou ook gekeken kunnen worden naar methodieken zoals bij de waardering van huurwoningen gangbaar is. Daar wordt getaxeerd op basis van toekomstige kasstromen. Een verduurzaming leidt tot een hogere huurkasstroom en daarmee tot een hogere waardering.
- Taxateurs hebben onvoldoende kennis van de meerwaarde van duurzaamheid terwijl er al tientallen jaren wetenschappelijk bewijs is dat investeringen in duurzaamheid tot een hogere waarde leiden. Hier steekt de wetenschap deels
haar hand in eigen boezem; want blijkbaar lukt het dezelfde wetenschap niet om de taxateur deze kennis bij te brengen. Maar ook de taxateur zelf zou leergieriger moeten zijn en zich verdiepen in literatuur en studies om noodzakelijke nieuwe inzichten te verwerven.
"Taxateurs weten onvoldoende over de meerwaarde van duurzaamheid"
Jan-Kees Duvekot
INSPANNINGSVERPLICHTING

Correct duurzaam taxeren is essentieel voor de energietransitie. Dit is een opdracht aan alle partijen, waarbij de taxateur niet achterover kan leunen. Maar de conclusie lijkt zeker ook gerechtvaardigd dat er op het gebied van onderwijs en communicatie een brug geslagen moet worden tussen de wetenschappelijke literatuur en de makelaar-taxateur. Toezichthouders is het mogelijk hiervoor passende en vooral praktische leerprogramma’s te maken. De gehele branche heeft hierbij een inspanningsverplichting, met als doel de woningvoorraad klaar te maken voor een groene toekomst.
Dit artikel is geschreven in opdracht van Vastgoed Actueel en is ook gepubliceerd in het digitale magazine, editie nr. 8 2021. Meer informatie over Vastgoed Actueel vindt u op de website: https://vastgoedactueel.nl/

Team KPE Vastgoed pakt door!
Joël Scherrenberg en Jan-Kees Duvekot bundelen krachten in aanloop naar 2022.
Innovatie en kwaliteit zijn twee belangrijke kernwaarden binnen de KPE Groep. Als organisatie betrekken wij deze kernwaarden op ons aanbod én we voeren ze door in onze eigen bedrijfsvoering.
De komende periode ligt onze focus op:
- Uitbreiden en versterken van de expertise bij onze vak-professionals
- Versterken van onze duurzame positie
Bundeling van krachten in aanloop naar 2022
Zowel Joël Scherrenberg als Jan-Kees Duvekot zullen zich vanaf nu gezamenlijk inzetten om onze ambities vorm te geven.
Joël Scherrenberg richt zich de komende periode volledig op de vakinhoudelijke ontwikkelingen binnen de gehele vastgoedmarkt. Zijn vastgoedexpertise wordt aangewend om de nieuwe programma’s inhoudelijk naadloos te laten aansluiten op de aanstaande veranderingen binnen de vastgoedmarkt. Daarnaast blijft hij actief als vakdocent.
Voor Jan-Kees Duvekot ligt de focus voornamelijk op het uitbreiden en versterken van onze duurzame positie en het verstevigen van de persoonlijke contacten met alle relaties. Tevens zal hij vanuit deze externe focus, “de brugfunctie” vervullen naar de interne organisatie van KPE Vastgoed. Ook Jan-Kees blijft actief als vakdocent.
Stevig fundament
Door het bundelen van krachten in de aanloop naar 2022, legt KPE een stevig fundament voor de toekomst. De samenwerking tussen Joël en Jan-Kees verrijkt onze organisatie en biedt nieuwe mogelijkheden. Juist voor u, als professional in de vastgoedbranche.
We zijn dan ook blij en enthousiast dat wij deze informatie met u mogen delen. Heeft u vragen, neem dan gerust contact met ons op.
KPE over Jan-Kees
“Als KPE kennen wij Jan-Kees Duvekot (55) al heel lang. Een geboren en getogen Zeeuw die bijna 20 jaar bestuurservaring in de Vastgoedbranche meebrengt. Jan-Kees was 18 jaar bestuursvoorzitter van de beroepsvereniging Vastgoedpro en daarbij ook heel nauw betrokken bij heel veel andere verenigingen, stichtingen en initiatieven binnen de branche zoals NRVT, Vastgoedcert en ROZ.
Naast de kennis en vakinhoud is Jan-Kees een sterke en open communicator die optimaal kan inhaken op de kernwaarden die wij als KPE hebben; kwaliteit, service en een persoonlijke band met onze relaties.
Wij zijn blij met de komst van Jan-Kees en hebben er alle vertrouwen in dat Jan-Kees samen met Joel en de rest van het team de ambities van KPE verder vorm en inhoud kan geven en zien uit naar een succesvolle samenwerking.

Is bouwen met hout de oplossing voor de overspannen woningmarkt?
Kan de overspannen woningmarkt nog gered worden? Ingrid Hulshoff, verantwoordelijk als Investment Manager voor woningbeleggingen van Syntrus Achmea, ziet duurzaam bouwen als mogelijke oplossing. Ook pleit zij voor meer transparantie bij woningtransacties.

Manager woningbeleggingen Syntrus Achmea
Belachelijk hoge woningprijzen, stijgende bouwkosten, verduurzaming en woningnood. De vastgoedbranche staat voor een zware uitdaging. “Een voor de hand liggende oplossing voor de woningnood is bouwen, bouwen, bouwen”, aldus Ingrid Hulshoff. Alleen zijn er diverse factoren die roet in het eten gooien, zoals beschikbaarheid van locaties, ondercapaciteit en de lage hypotheekrente. Ook is er nog de coronacrisis. “Gedurende de coronacrisis is er geanticipeerd op vraaguitval die niet kwam: de productie van bouwmaterialen werd afgeschaald, terwijl de vraag onverminderd hoog bleef. Dat veroorzaakte prijsstijgingen van bouwmaterialen.”
“Naast de uitdaging om sneller te bouwen om aan de vraag te voldoen, moeten we ook duurzamer bouwen.”
Ingrid Hulshoff
Temperen prijsstijging woningen
Door de lage hypotheekrente zijn er nogal wat mensen die hun woning verkopen om vervolgens met een nieuwe hypotheek een duurdere woning te kopen, tegen dezelfde of zelfs lagere maandlasten. Met als gevolg een nog hogere druk op de woningmarkt, waarin mensen makkelijk kunnen overbieden. Ingrid: “Je leest in de media dat er regelmatig een ton overboden wordt. Als je dat als koper als waar aanneemt, dan drijft dat de prijs gigantisch op. Er hoeft maar één van de honderd geïnteresseerden zo gek te zijn om dat te doen en dan wordt die hoge prijs vervolgens de referentie. Om die gekte op de woningmarkt te temperen, kan transparantie bij woningtransacties helpen. Je zou na het biedingsproces alle biedingen moeten kunnen inzien. De gemiddeld geboden prijs zegt veel meer over de waarde van de woning. Makelaars en taxateurs hebben dan een beter referentiekader.”
Duurzaam bouwen als oplossing
“Naast de uitdaging om sneller te bouwen om aan de vraag te voldoen, moeten we ook duurzamer bouwen”, aldus Ingrid. “40% van de CO2-uitstoot wordt op dit moment veroorzaakt door de vastgoedmarkt als geheel, 10% van de CO2-uitstoot is afkomstig van de bouw. Daar moeten we iets aan doen. Bijvoorbeeld door te bouwen met bio based materialen als hout. Bouwen met hout is nu nog duurder, vooral omdat het nog niet de norm is. Maar als we dat met elkaar standaardiseren en industrialiseren, dan kan er sneller én goedkoper worden gebouwd. Een voorbeeld van zo’n duurzame oplossing is Cross Laminated Timber (CLT), dat bestaat uit gezaagde planken die kruislinks zijn verlijmd, waardoor het net zo sterk is als constructies van beton en staal. CLT is daarnaast brandveilig en geluiddempend, waarmee alle eventuele vooroordelen meteen de wereld uit zijn. Door duurzaam te bouwen creëer je een gezonde woonomgeving voor mensen. En een fijn wooncomfort, want dat is wat die biomaterialen brengen.”
Onderzoek
Als de oplossing zo simpel is (en zowel de woningnood als de CO2-uitstoot aanpakt), waarom wordt die dan niet op grote schaal toegepast? Ingrid: “Die vraag hebben wij onszelf ook gesteld en we hebben er onderzoek naar laten doen. Daar kwam uit dat de bouwsector, nu helemaal ingesteld op beton en staal, moet investeren in een compleet andere manier van bouwen. De kennis op dit gebied moet groeien. Maar door de stijging van de bouwkosten zijn de marges kleiner en is er weinig ruimte voor research & development. Er is al aandacht voor energieverbruik, maar nog niet voldoende voor materiaalgebruik.”
Waardecompensatie extra investering
Bouwen met hout wordt pas goedkoper als het de standaard wordt. Omdat het duurder is om te bouwen met hout, wordt traditioneel materiaalgebruik dus in stand gehouden. Hoe komen we uit die vicieuze cirkel? Ingrid: “Er moet een gelijk speelveld worden gecreëerd door de overheid. Als beleggers investeren in woningen die met hout in plaats van beton zijn gebouwd, dan worden de hogere bouwkosten nu nog niet gecompenseerd door een hogere beleggingswaarde. Dat komt omdat bouwen met hout nog niet wordt meegenomen in de duurzaamheidsnormen. Een investeerder zal dus geneigd zijn te kiezen voor traditionele bouw. Dat moet veranderen.”
Manifest
Om die reden is door de bouwsector een manifest overhandigd aan demissionair minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, waarin staat wat er nodig is om beloond te worden voor het toepassen van duurzame materialen. Ingrid: “De minister heeft het probleem erkend en er zijn ook al concrete acties ondernomen om de normen daarop aan te passen.”
CO2-taks
Ook andere ontwikkelingen gaan een positieve bijdrage leveren aan de transitie naar duurzaam bouwen. “We gaan op termijn CO2-taks krijgen (de vervuiler betaalt), waardoor beton en staal duurder worden. Daarnaast is er een tekort aan bijvoorbeeld cement voorspeld. Dat gaat ervoor zorgen dat je op termijn goedkoper met hout kan bouwen. En dan komen we weer bij de basis van het probleem op de woningmarkt: want zo kan je dus betaalbaarder en sneller bouwen!”
Studenten bijbaan: werkstudent Marketing 12-16 uur
KPE is per direct op zoek naar een werkstudent marketing voor circa 12-16 uur per week voor in ieder geval de komende vier tot zes maanden. Tijden zijn (in overleg) flexibel in te delen en daardoor ook makkelijk te combineren met een studie. Zolang de marketing- en contentplanning daar maar niet onder leidt. Als werkstudent bij KPE in Maastricht (centrum) maak je onderdeel uit van een gezellig team bestaande uit ongeveer 20 personen.
Vacatureomschrijving
Als werkstudent marketing bied je ondersteuning aan de marketingprojectleider en werk je samen aan diverse campagnes, projecten en events. Daarnaast krijg jij de verantwoordelijkheid om de uitvoerende marketingtaken op je te nemen. KPE Groep bestaat uit meerdere labels: KPE Bouw, KPE Vastgoed, het HTI en KPE Lab. Net als de projectleider zul jij als werkstudent je ook bezighouden met al deze verschillende labels. Dat maakt deze functie zeer veelzijdig, leerzaam en biedt het veel afwisseling in jouw dagelijkse werkzaamheden.
Jouw werkzaamheden bestaan o.a. uit:
- Het creëren van content
- Het opstellen/schrijven van korte teksten
- Beheer social media kanalen
- Opstellen wekelijkse nieuwsbrieven
- Ondersteuning van de marketing projectleider bij diverse marketing campagnes, projecten en events
- Het begeleiden, bewaken, plannen en regelen van alle marketing en communicatie-activiteiten
- Het onderhouden en bijhouden van de website(s)
- Beheren, en archiveren van marketing- en communicatiemiddelen
Jouw profiel:
- Je bent in de gelegenheid om bij ons op kantoor te werken in het centrum van Maastricht
- Geen 9 tot 5 mentaliteit
- Vlotte pen
- Affiniteit met marketing & communicatie
- Goede kennis van de Nederlandse taal
- Een aanpakker met wat handige organisatie skills
- Minimaal 12-16 uur per week beschikbaar (ma t/m vrij)
Wat wij jou bieden:
- Een baan waarmee je meteen al veel werkervaring kan op doen tijdens de je studie.
- Een gezellig en persoonlijk team met een hoge mate van collegialiteit
- Flexibiliteit; je werktijden zijn (in overleg) flexibel in te delen en daardoor ook makkelijker te combineren met een studie. Zolang de marketing- en contentplanning daar maar niet onder leidt.
- Een kantoorplek op loopafstand van het centrum, met uitzicht op het Bassin én dat beschikt over een zonnig dakterras.
- Een dagelijkse lunchwandeling
- Thee, (bonen)koffie en onbeperkt water
- Regelmatig een vrijdagmiddagborrel
Contact
Word jij enthousiast van deze functieomschrijving en herken jij jezelf in het profiel dat wij zoeken? Stuur dan snel een korte motivatie met jouw CV naar onze marketingprojectleider Monique Bulsing: m.bulsing@kpe.nl
Heb je vragen over deze vacature?
Dan kun je ook even contact met ons opnemen via (085) 016 04 78.
Branche: Opleiding en scholen
Soort dienstverband: circa 12-16 uur p.w., bepaalde tijd
www.kpe.nl
De politiek zet haar vizier op beleggers in woningen.
Welke rol spelen investeerders bij de oplossing van de problemen op de woningmarkt? En welke invloed heeft de nieuwe huurwetgeving op hun investeringsgedrag? Ton Jägers, adviseur in residentieel vastgoed, deelt zijn visie.

Ton Jägers, eigenaar ParcInvest BV, dat zich bezighoudt met bemiddeling en adviezen in Residentieel Vastgoed voor beleggers.
Mocht voorheen de huurprijs elk jaar met de inflatie + 5% (maximaal) worden verhoogd; sinds 1 mei 2021 zijn de huurprijzen in het geliberaliseerde segment voor een jaar bevroren. Ton: “Deze bevriezing heeft gevolgen voor hoe met name speculatieve beleggers omgaan met hun investeringen. Zij kijken naar het rendement en dat wordt bepaald door onder meer de huurinkomsten, waardestijging en de leverage, de hefboomwerking die ontstaat door financiering met vreemd vermogen. Grote institutionele beleggers en woningcorporaties hebben minder last van die huurbevriezing. Het rendement valt bij hen wat terug, maar ze gaan er anders mee om. Zij zijn eerder bereid om rendement in te leveren vanuit een maatschappelijke rol. Daarnaast kan door regulering het landschap met betrekking tot de kwaliteit van de huurders én de mogelijkheden voor starters om te huren, verbeteren.”
Veranderingen huurwetgeving sociale sector
Ook de gereguleerde huursector wordt door de overheid aangepakt. Halverwege 2022 wordt een nieuwe methodiek ingevoerd voor inkomensafhankelijke hogere huurverhoging. Verhuurders kunnen huurders met een hoog (midden)inkomen in een sociale huurwoning met een huur lager dan € 300,- vanaf dat moment een hogere huurverhoging van maximaal €50,- of €100,- geven. Een andere verandering is de inkomensgrens voor de inkomensafhankelijke hogere huurverhoging: die wordt verschillend voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
Hebben deze veranderingen invloed op beleggingen?
“Ik verwacht maar een gering effect. Daarvoor heeft de verhuurder gegevens nodig van de fiscus en dat heeft nogal wat voeten in de aarde, omdat er zorgvuldig met inkomensgegevens wordt omgegaan. Bovendien wordt er gekeken naar de inkomens van twee jaar geleden. Wat de kleine belegger probeert te doen, ook als de huurgroei verder wordt beperkt, is om zodanige investeringen te doen dat de woning in de vrije sector kan worden verhuurd. De huursprong en het rendement dat hij dan realiseert zal over het algemeen beter zijn dan de verhuur van de woning in het sociale huursegment. Alleen zijn rendement op de investering zal iets lager zijn.”
De nieuwe wet is ook bedoeld om scheefwonen tegen te gaan. “Mensen met een (te) hoog inkomen voor een sociale huurwoning moeten meer betalen en zouden daardoor eerder doorstromen. Het effect van deze maatregel heeft echter in het verleden al bewezen beperkt te zijn”.
“Ik zie overheidsbemoeienis onvermijdelijk en denk dat investeerders samen met de overheid een voorstrekkersrol moeten vervullen."
Ton Jägers
Welke kritiek is er op investeerders en is die terecht?
“Je kunt niet spreken van ‘de investeerder’. De doelstelling van investeerders verschilt sterk, evenals de mate van betrokkenheid. De grote institutionele beleggers en woningcorporaties zijn geneigd te acteren vanuit een maatschappelijke betrokkenheid en hebben een langetermijnvisie. Daar spelen thema’s als klanttevredenheid en duurzaamheid een rol. Ook grote particuliere investeerders, met tussen 1.000 en 8.000 woningen in de portefeuille, nemen hun verantwoordelijkheid richting hun huurders. Kritiek is er vooral op de ‘huisjesmelkers’; kleine particuliere beleggers die alleen uit zijn op het snelle geld. Vaak investeren zij in vastgoed als alternatief voor beursbelegging en zijn dus gewend om snel op fluctuaties te reageren.” Een van de punten van kritiek is dat particuliere investeerders profiteren van het woningtekort. Huurders zijn namelijk vaak bereid een hoge huur te betalen om woonruimte te krijgen. Ton: “Als je het tekort van 295.000 woningen afzet tegen de doelstelling van het realiseren van 75.000 extra woningen in 2021, dan blijft die druk er voorlopig nog opzitten.”
Particuliere investeerders hebben in Nederland op dit moment samen zo’n 680.000 woningen in eigendom. Alleen al in de grote steden hebben zij zelfs ca 34% van de woningen in eigendom. En het aantal particuliere investeerders stijgt nog altijd.
Welke oplossing zie je voor de problemen met particuliere investeerders?
“De wetgeving en regulering, zoals de zelfbewoningsplicht waarover gesproken wordt, helpt. Juridisch is een ‘all-over’ zelfbewoningsplicht niet op te leggen door de overheid, maar institutionele investeerders en woningcorporaties kunnen daar wel een rol in spelen. Zij kunnen die zelfbewoningsverplichting opnemen in de voorwaarden als zij woningen doorverkopen. Gemeentes kunnen ook invloed uitoefenen, mits zij eigenaar van de grond zijn. Ze kunnen als grondeigenaar voorwaarden bedingen als zij het opstalrecht verkopen, bijvoorbeeld dat er op die grond alleen woningen mogen worden gerealiseerd voor de sociale huursector.”
Hoe kijk je aan tegen de toenemende overheidsbemoeienis?
“Ik zie overheidsbemoeienis onvermijdelijk en denk dat investeerders samen met de overheid een voorstrekkersrol moeten vervullen om de problemen aan te pakken, want er is een gemeenschappelijk belang. Wel ben ik van mening dat overheidsbemoeienis primair gericht moet zijn op het bestrijden en voorkomen van excessen. Er zijn veel maatregelen ondoordacht en slechts voor de bühne. Soms wordt het kind met het badwater weggegooid. Het klinkt sympathiek dat de overdrachtsbelasting voor eerste woningkopers tot 35 jaar is afgeschaft en dat voor alle kopers en investeerders deze belasting is verhoogd naar 8%. En ook het bevriezen van de huren klinkt vriendelijk. Maar de verlaging van de overdrachtsbelasting heeft er alleen maar toe geleid dat de kopers 2% meer hebben kunnen betalen in een markt die gedomineerd wordt door schaarste. Dit geeft ook geresulteerd in een extra stijging van de prijzen. Dus in feite zijn door deze maatregelen niet de kopers, maar de verkopers extra geholpen. En er was geen reden om de huren te bevriezen; het aantal huurders met huurachterstanden vanwege corona is op één hand te tellen.
De huurbevriezing heeft als bijkomend negatief effect dat er bij corporaties miljoenen is verdampt. Geld dat beter besteed zou kunnen worden aan verduurzaming en uitbreiding van de portefeuille.”
Wat moet er veranderen?
“De focus en het vizier van de overheid zou zich nu moeten richten op de versnelling van de nieuwbouw en moeten aansluiten op wat de behoeften zijn van huurders en kopers. Daar passen geen stroperige procedures bij.”

Veelgestelde vragen: verwerking van uw studiepunten bij de instanties
Wanneer zijn mijn studiepunten voor mijn hercertificering in het puntenoverzicht van het NRVT en/ of VastgoedCert zichtbaar?
Wij hebben alle cursussen die voor 1 november 2020 hebben plaats gevonden doorgegeven aan NRVT en Vastgoedcert. Deze zijn ook bij beide instanties verwerkt. Indien er in het overzicht een cursus niet zichtbaar is waar u wel bij aanwezig was, kunt u ons een e-mail (info@kpe.nl) sturen met de missende cursus en de cursusdatum. Dan zoeken wij voor u naar een oplossing.
Wanneer worden de punten van het NRVT Wonen programma doorgegeven?
De eerste twee dagen van het NRVT opleidingsprogramma die voor 1 november 2020 hebben plaats gevonden, zijn doorgegeven aan NRVT en VastgoedCert. Deze zijn ook bij beide instanties verwerkt. Dag 3 geven wij door zodra alle 5 praktijkopdrachten zijn ingeleverd. Dit controleren wij per persoon en ronden we voor het einde van november af. Indien u deze praktijkopdrachten niet inlevert, ontvangt u voor dag 3 geen punten.
Ik heb een cursusdag na 1 november gevolgd. Wanneer worden mijn studiepunten en opdrachten doorgegeven aan de instanties?
Studiepunten en opdrachten die u na 1 november behaald, geven wij binnen 2 weken door aan de instanties. Bij het NRVT Wonen programma controleren wij eerst of u alle praktijkopdrachten heeft ingeleverd. Het kan daarom iets langer duren voordat uw punten aan de instanties zijn doorgegeven.
Ik weet niet zeker of ik alle opdrachten heb ingeleverd. Waar vind ik dit terug?
Dit kunt u controleren via online.kpe.nl. Komt u er niet uit? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Staat uw vraag en/of antwoord er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar info@kpe.nl of neem telefonisch contact met ons op: 085 016 04 78.
Op basis van uw huidige filterinstelling hebben wij geen overeenkomsten gevonden. Pas uw filter aan.