Masterclass - Effectief en Klantgericht Communiceren in de Bouw

Meer dan 90% van de faalkosten in de bouw ontstaat door gebrekkige communicatie. Jij kunt dat voorkomen. Tijdens deze praktijkgerichte masterclass leer je hoe je effectiever communiceert – met je collega’s én met je klanten. Hoe beter jij en je team elkaar begrijpen, hoe lager de faalkosten en hoe groter jullie succes.
Met deze masterclass verbeter je je communicatievaardigheden en stel je een persoonlijk actieplan op. Jij weet: “Wat ga ik morgen anders doen?”
Voor wie
Ben jij projectleider, calculator, werkvoorbereider, KAM-coördinator, kopersbegeleider, inkoper, voorman of uitvoerder? Dan is deze masterclass voor jou.
Het niveau van deze masterclass is hbo.
Aanpak
Je werkt in een kleine groep van maximaal twaalf personen. Je oefent met herkenbare praktijksituaties, zodat je het geleerde de volgende dag meteen kunt toepassen. Je krijgt ook de ruimte om jouw persoonlijke communicatie-uitdagingen in te brengen.
Planning eerstvolgende groep data:
Dag 1: 18 mei 2026
Dag 2: 15 juni 2026
Dag 3: 13 juli 2026
Dag 1: Communiceren in bouwteams
- Voorstelronde: de eerste indruk
- Verbale en non-verbale communicatietechnieken
- Aannames voorkomen
- Communicatieniveaus
- Oefenen situaties
- Persoonlijk actieplan
Dag 2: Duidelijk communiceren en elkaar aanspreken
- Status acties persoonlijk actieplan
- Objectief waarnemen
- Feedback geven en ontvangen
- Assertief communiceren richting collega's en klanten
- Oefenen situaties
- Persoonlijk actieplan
Dag 3: Lastige gesprekken voeren
- Status acties persoonlijk actieplan
- Omgaan met weerstanden van klanten en collega's
- Slechtnieuwsgesprekken voeren met klanten
- Omgaan met conflicten met collega's
- Oefenen situaties met acteur
- Persoonlijk actieplan
- Afronding
Na afloop van deze masterclass:
• communiceer je effectiever in kleine groepen, zoals in een bouwvergadering.
• geef en ontvang je feedback op de juiste manier.
• luister je actief en stel je verdiepende vragen.
• breng je jouw mening of standpunt duidelijk over.
• geef je je grenzen aan bij collega’s en klanten.
• pas je jouw communicatie aan het niveau van de klant aan.
• voer je moeilijke gesprekken met meer vertrouwen.
Algemeen
• De lestijden zijn van 14.00 tot 20.00 uur, inclusief diner.
• Het studiemateriaal is bij de kosten inbegrepen.
• Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.
Deze masterclass kunnen wij ook incompany verzorgen. Voor meer informatie stuur een e-mail naar info@kpe.nl en wij nemen contact met je op.
Aanvraagformulier
Velden met een * zijn verplicht.
Inschrijving opleiding HTI
Velden met een * zijn verplicht.


